Couperose

Chirurgie – A Klinieken

Couperose

Couperose is de aanwezigheid van permanent verwijde rode en/of blauwe bloedvaatjes in het gezicht, ontstaan door het afnemen van de elasticiteit van de vaten. De meest voorkomende oorzaken hiervan zijn; familiaire aanleg, overmatige zonblootstelling of door temperatuurschommelingen. De uitgezette vaatjes komen voornamelijk voor op de wangen, neus en op de kin. Couperose geeft geen functionele klachten maar kan wel cosmetisch storend zijn.

Het consult
Wanneer u bij A Klinieken komt voor een eerste consult krijgt u altijd een gesprek met de huidtherapeut die u ook daadwerkelijk gaat behandelen. In dit gesprek bekijkt de huidtherapeut of u geschikt bent voor een behandeling met de GentleMax Pro laser. Daarvoor zal de huidtherapeut vragen naar uw medische achtergrond en of u medicijnen gebruikt. Het is belangrijk dat u zo eerlijk en uitgebreid mogelijk bent waar het uw gezondheid betreft zodat alle mogelijke risico’s uitgesloten kunnen worden en u op een veilige manier geholpen kan worden. Uiteraard bespreekt u samen met de huidtherapeut uw wensen. Waar stoort u zich aan en wat zou u graag anders zien? De huidtherapeut zal op basis van uw persoonlijke wensen bekijken welke behandeling de beste optie is. U kunt rekenen op een uitgebreid, open en eerlijk advies, zodat u precies weet wat u kunt verwachten. Indien u besluit over te gaan op behandeling met de GentleMax Pro laser, dan wordt een informed consent en behandelingsovereenkomst door zowel de huidtherapeut als door u ondertekend.

Het is belangrijk dat u gedurende zes weken voor de behandeling de zon zoveel mogelijk vermijdt. Indien dit niet lukt is het belangrijk dat u de huid beschermd. Gebruik hiervoor minimaal een SPF factor 30. Ook is het gedurende deze periode niet toegestaan om een zelfbruinende crème te gebruiken. De huid mag tijdens de behandeling namelijk niet zongebruind. Het is belangrijk dat u op de dag van behandeling geen make-up gebruikt op het te behandelen gebied. Tevens is het verstandig om geen sieraden te dragen i.v.m. weerkaatsing van laserlicht. De behandeling wordt uitgevoerd zonder verdoving.

Behandeling
Bij A Klinieken wordt de GentleMax Pro ingezet voor het behandelen van couperose. Deze laser combineert het beste van twee systemen; het Nd Yag systeem (1064nm) en de Alexandrite laser (755nm). Bij aanvang van de behandeling worden er foto’s gemaakt van het te behandelen gebied om het effect van de behandeling vast te leggen. Nadat u heeft plaatsgenomen in de behandelstoel wordt het te behandelen gebied gereinigd met huidalcohol (70%). Ook krijgt u een speciale bril op ter bescherming van uw ogen. Vervolgens zal er gestart worden met de behandeling. Er wordt eerst één puls met de laser gezet zodat u aan het gevoel kunt wennen. Vervolgens zal het hele gebied behandeld worden. De meeste mensen vinden de behandeling licht gevoelig maar niet pijnlijk. Na de behandeling zal de huid gekoeld worden met een cool pack om zwelling en roodheid zoveel mogelijk tegen te gaan.

Na de behandeling zal de huid lichte zwelling en roodheid vertonen. Indien u veel last heeft van zwelling mag u de huid thuis koelen met een cool pack. Hierbij is het belangrijk dat er geen direct contact is met de cool pack en de huid. Daarom adviseren wij om er een tissue of gaasje tussen te leggen. De vaatjes kunnen tijdelijk donkerder verkleuren. Er kunnen korstjes ontstaan welke vanzelf binnen twee weken genezen. Belangrijk is niet aan de korstjes te krabben om infecties en littekenvorming te voorkomen. Na 24 uur mag u weer make-up gebruiken op het behandelde gebied. Het is belangrijk dat u tot 6 weken na de laatste behandeling voorzichtig bent met de zon. Gebruik een zonnebrandcrème met minimaal SPF factor 30 om uw huid te beschermen. Voor een optimaal behandelresultaat is het van belang dat er na de behandeling geen onnodige druk op de vaatjes komt te staan. Daarom wordt u geadviseerd de eerste week na de behandeling intensief sporten, saunabezoek en hete baden te vermijden. Normaal douchen is gewoon toegestaan.

Het resultaat
Het resultaat van de GentleMax Pro is per persoon verschillend. Vaatjes kunnen voor 70% verminderen. Het gemiddeld aantal behandelingen met de GentleMax Pro laser varieert per persoon en de aanwezigheid van de hoeveelheid vaatjes. Voor het laseren van vaatjes in het gelaat zijn er gemiddeld 1-3 behandelingen nodig met een interval van 6 weken.

De kans op complicaties zoals littekens is zeer klein aangezien deze laser specifiek werkt op het te behandelen gebied en de omliggende huid daarbij niet beschadigd. Na de behandeling treedt er een tijdelijke huidverkleuring of roodheid op. Tevens kunnen er lichte of donkere vlekken ontstaan welke doorgaans binnen enkele maanden weer bijkleuren naar de normale pigmentkleur. Er kunnen korstjes ontstaan welke vanzelf binnen twee weken genezen. Belangrijk is hier niet aan te krabben maar voorzichtig te behandelen. Tijdens, zes weken voor tot drie maanden na het behandelproces dient blootstelling aan zonlicht/zonnebank en gebruik van zelfbruinende middelen gestopt en voorkomen te worden. De laser werkt op pigmenten en indien uw huid (te)veel pigment bevat kan de laser hierop reageren en vervelende huidreacties veroorzaken, zoals verbranding, blaren, lichte en/of donkere pigmentvlekken. Indien één van deze bijwerkingen bij u optreedt, dient u altijd contact met ons op te nemen.

Wie komt er niet in aanmerking voor een GentleMax Pro laserbehandeling?
Zwangere vrouwen komen niet in aanmerking voor behandeling met de laser. Tevens dient u er rekening mee te houden dat u met sommige medicijnen tegen ernstige acne minimaal zes maanden voor de behandeling dient te stoppen. Het gebruik van medicijnen die lichtovergevoeligheid veroorzaken (bijvoorbeeld antibiotica, Sint- Janskruid) moet gestopt worden (uiteraard altijd in overleg met uw behandelend arts). Zes weken voor tot drie maanden na de behandeling moet blootstelling aan zonlicht/zonnebank en gebruik van zelfbruinende middelen gestopt en voorkomen worden. Over gebieden met permanente fillers, sterk verdikt littekenweefsel (keloïd) en actieve rosacea kan niet gelaserd worden.

GentleMax Pro laserbehandeling en vergoeding door zorgverzekeraars
Sommige cosmetische behandelingen komen in aanmerking voor vergoeding. Voor specifieke informatie adviseren wij u uw zorgverzekeraar te raadplegen.

Nazorg laser behandeling

• – Indien u thuis nog veel warmte in de huid voelt, mag u thuis gerust verder koelen. Zorg ervoor dat er altijd iets tussen het koelproduct en uw huid zit (bijv. een theedoek) om huidbeschadiging te voorkomen.
  • – Indien u last heeft van napijn kunt u een paracetamol gebruiken maar meestal is koeling voldoende als pijnstilling.
  • – Na de behandeling kunnen de behandelde pigmentvlekken donkerder kleuren. Dit is normaal en verdwijnt vanzelf.
  • – Laat de korstjes die ontstaan genezen, absoluut nietaan krabben om pigmentvlekken en littekenvorming te voorkomen.
  • – Behandel de huid met uiterste voorzichtigheid en houdtde huid goed schoon.
  • – U mag gewoon douchen maar voorkom dat u met het washandje over het behandelde gebied gaat. Het laten stromen van het water over het behandelde gebied is voldoende. Roodheid en zwelling trekken vanzelf weg.
  • – Het behandelde gebied mag absoluut niet blootgesteld worden aan zonlicht / zonnebank. indien algehele blootstelling niet te voorkomen is, dient u op het behandelde gebied iedere 2 uur zonnebrandcrème met minimaal spf factor 30aan te brengen.
  • – Ook het gebruik van zelfbruinende middelen zijn gedurende het behandelproces niet toegestaan.

Privacyvoorkeur centrum

Verplicht

gdpr

· Het IP-adres, dat anoniem wordt gemaakt;
· Technische kenmerken zoals de browser die wordt gebruikt (zoals Chrome, Internet Explorer of Firefox) en de resolutie van het computerscherm en welk apparaat er wordt gebruikt;
· Welke pagina’s er worden bezocht op de website.

· Het bijhouden van het aantal bezoekers van onze website;
· Het meten van de tijdsduur per bezoek;
· Het bepalen van de volgorde waarin een bezoeker de verschillende pagina’s van onze website bezoekt.

_ga, _gat, _gid