Manuele Lymfedrainage

Manuele Lymfedrainage

Manuele lymfedrainage is een massagetechniek welke gebruikt wordt om het lymfesysteem te stimuleren. Hierdoor zal het lymfesysteem meer vocht gaan afvoeren en zullen zwellingen (oedeem) eerder afnemen.

Wie komt er in aanmerking voor manuele lymfedrainage
Na een ingreep als een ooglidcorrectie, buikwandcorrectie of liposuctie moet de huid en het omliggende weefsel herstellen. Als reactie daarop ontstaat er vaak vochtophoping (oedeem). Dit vocht kan niet goed afgevoerd worden omdat de lymfevaten na een operatie tijdelijk beschadigd zijn en daardoor niet optimaal werken. Door de lymfedrainage worden de lymfevaten ondersteund en kunnen vocht en afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

Wie komt er niet in aanmerking voor manuele lymfedrainage
Zonder toestemming van de behandelend arts kunnen wij u helaas niet behandelen.

Het consult
Wanneer u bij ACCZ | A Klinieken komt voor een eerste consult krijgt u altijd een gesprek met de huidtherapeut die u ook daadwerkelijk gaat behandelen. In dit gesprek bekijkt de huidtherapeut of u geschikt ben voor een manuele lymfedrainage behandeling. Daarvoor zal de huidtherapeut vragen naar uw medische achtergrond en of u medicijnen gebruikt. Het is belangrijk dat u zo eerlijk en uitgebreid mogelijk bent waar het uw gezondheid betreft zodat alle mogelijke risico’s uitgesloten kunnen worden en u op een veilige manier geholpen kan worden. Uiteraard bespreekt u samen met de huidtherapeut uw wensen. Waar stoort u zich aan en wat zou u graag anders zien? De huidtherapeut zal op basis van uw persoonlijke wensen bekijken welke behandeling de beste optie is. U kunt rekenen op een uitgebreid, open en eerlijk advies, zodat u precies weet wat u kunt verwachten. Indien u besluit over te gaan op een manuele lymfedrainage behandeling, dan wordt een informed consent en behandelingsovereenkomst door zowel de huidtherapeut als door u ondertekend.

U hoeft voorafgaand aan de behandeling geen bijzondere maatregelen te treffen.

Na de behandeling kan het zijn dat u vaker moet plassen. Ook kunnen er soms tintelingen ontstaan in het behandelde gebied. Dit verdwijnt vanzelf.

Het resultaat
Doordat het vocht wordt afgevoerd, verminderd de druk op het weefsel. Het strakke gevoel en pijn verminderen hierdoor. Door het verminderen van het weefselvocht en druk zal de wondgenezing positief bevorderd worden.

Gemiddeld aantal behandelingen
Voor het beste resultaat adviseren wij meerdere behandelingen in kuurverband.

De manuele lymfedrainage behandeling geeft doorgaans geen kans op complicaties.

Nazorg manuele lymfedrainage behandeling

• Na de behandeling kan het zijn dat u vaker moet plassen.
  • Er kunnen soms tintelingen ontstaan, deze verdwijnen vanzelf.
  • Vermijd hete baden, sauna en intensief sporten i.v.m. Uw herstel.

• Bij behandeling van:

Vochtophoping (oedeem) na een operatie