CryoPen

CryoPen

Algemene informatie over de CryoPen
Cryotherapie is bevriezing van ongewenst weefsel met vloeibare stikstof. Door de bevriezing vindt weefselbeschadiging plaats. Het ongewenste weefsel sterft vervolgens af en wordt vervangen door gezond weefsel. Bij  A Klinieken wordt er gewerkt met de CryoPen. Met de CryoPen kan het ongewenste weefsel tot op de milimeter nauwkeurig en gecontroleerd behandeld worden. Tijdens de behandeling ondervindt u weinig of geen ongemak. De behandeling duurt niet langer dan enkele seconden.

Wie komt er in aanmerking voor een CryoPen behandeling
De CryoPen is geschikt voor behandeling van ongewenst weefsel, zoals wratten, fibromen en zonnevlekken. Of uw huid geschikt is voor behandeling met de CryoPen is per persoon verschillend en wordt uitgebreid bekeken en besproken tijdens het consult.

Wie komt er niet in aanmerking voor een CryoPen behandeling
U komt niet in aanmerking voor een behandeling met de CryoPen indien er sprake is van zwangerschap, een auto-immuunziekte of suikerziekte, ontstekingen in het te behandelen gebied of huidkanker. Tevens komt u niet in aanmerking voor behandeling met de CryoPen indien u niet tegen koude kan of overmatig bent blootgesteld aan de zon.

Consult CryoPen
Wanneer u bij A Klinieken komt voor een eerste consult krijgt u altijd een gesprek met de huidtherapeut die u ook daadwerkelijk gaat behandelen. In dit gesprek bekijkt de huidtherapeut of u geschikt bent voor een behandeling met de CryoPen. Daarvoor zal uw behandelaar vragen naar uw medische achtergrond en of u medicijnen gebruikt. Het is belangrijk dat u zo eerlijk en uitgebreid mogelijk bent waar het uw gezondheid betreft zodat alle mogelijke risico’s uitgesloten kunnen worden en u op een veilige manier geholpen kan worden. Uiteraard bespreekt u samen met de behandelaar uw wensen. Waar stoort u zich aan en wat zou u graag anders zien? De huidtherapeut zal op basis van uw persoonlijke wensen bekijken welke behandeling de beste optie is. U kunt rekenen op een uitgebreid, open en eerlijk advies, zodat u precies weet wat u kunt verwachten. Indien u besluit over te gaan op behandeling met de CryoPen, dan wordt een informed consent en behandelingsovereenkomst door zowel de behandelaar als door u ondertekend.

Voor de CryoPen behandeling
Het is belangrijk dat u een week voor de behandeling niet harst in het te behandelen gebied. Elektrisch epileren of laser / IPL behandelingen in het te behandelen gebied zijn ook niet toegestaan. Tevens is het belangrijk de huid zoveel mogelijk te beschermen tegen blootstelling aan (kunstmatig) zonlicht.

De CryoPen behandeling
Nadat u heeft plaatsgenomen in de behandelstoel zal uw huid gereinigd, gedesinfecteerd en ontvet worden. Daarna zal de behandelaar het behandelgebied doorgaans 2 keer bevriezen met de CryoPen om alle cellen goed te kunnen behandelen. Sommige cellen worden na de 1ste keer namelijk beschermd door een groeiende ijsmassa. De behandeling duurt niet langer dan enkele seconden. Na een paar seconden kunt u een stekend gevoel ervaren. Tijdens de behandeling dient u goed aan te geven wanneer u pijn voelt. Dit is tevens van belang voor de behandelaar om de dieptewerking te bepalen.

Na de CryoPen behandeling
Na de behandeling met de CryoPen wordt het behandelgebied direct rood. In de dagen na de behandeling wordt het behandelgebied donkerrood tot zwart. Er kan een korst ontstaan en onderhuids wordt er nieuwe huid aangemaakt. Belangrijk is niet aan de korstjes te krabben om littekenvorming en pigmentvlekken te voorkomen. Na circa 1 tot 2 weken valt de korst er vanzelf af. Na de behandeling is de huid extra gevoelig voor de zon. Bescherm daarom tot 6 weken na de laatste behandeling de huid dagelijks met een zonnebrandcrème met minimaal SPF factor 30.

Resultaat van de CryoPen behandeling
Het resultaat van de CryoPen is per persoon en per indicatie verschillend. Het doel van de CryoPen behandeling is verheven huidoneffenheden zoals wratten en fibromen te verwijderen en pigmentvlekken te laten vervagen.

Gemiddeld aantal CryoPen behandelingen
Na 1 behandeling zult u doorgaans al resultaat zien. Voor een optimaal resultaat moet de behandeling soms herhaald worden.

Mogelijke risico’s en complicaties van een CryoPen behandeling
Na een CryoPen behandeling kan er roodheid, zwelling  en korstvorming ontstaan. Deze huidreacties zijn volkomen normaal en trekken vanzelf weg na circa 1 tot 2 weken. Belangrijk is niet aan de korstjes te krabben om littekenvorming en pigmentvlekken te voorkomen. Mogelijke bijwerkingen van een CryoPen behandeling zijn het ontstaan van kleine rode puntjes, lichte of donkere pigmentvlekken, gevoeligheid bij aanraken en het ontstaan van blaartjes. Indien één van deze bijwerkingen bij u optreedt, dient u altijd contact met ons op te nemen.

Nazorg Cryopen behandeling

• Behandel de huid met uiterste voorzichtigheid en houdt de huid goed schoon.
  • Houdt de huid de eerste 24 uur droog. U mag na 24 uur gewoon douchen maar voorkom dat u te hard met een washandje over het behandelde gebied gaat. Het laten stromen van het water over het behandelde gebied is voldoende.
  • Roodheid en zwelling trekken vanzelf weg. Na enige tijd kleurt uw huid donkerrood tot zwart.
  • Laat de korstjes die ontstaan genezen, absoluut niet aan krabben om littekenvorming te voorkomen. Na circa 1 tot 2 weken valt de korst er vanzelf af.
  • Het behandelde gebied mag niet blootgesteld worden aan zonlicht / zonnebank. Indien algehele blootstelling niet te voorkomen is dient u op het behandelde gebied iedere 2 uur zonnebrandcrème met minimaal spf factor 30 aan te brengen gedurende 6 weken.

• Bij behandeling van:

Huidaandoeningen – ongewenst weefsel